Z bezzwrotnych dotacji na budowę infrastruktury będą mogły skorzystać samorządy, firmy, spółdzielnie i wspólnoty mieszkaniowe oraz rolnicy indywidualni. Projekty, na które przysługuje dofinansowanie to m.in.:
- tworzenie punktów ładowania o mocy nie mniejszej niż 22 kW na potrzeby własne,
- budowa ogólnodostępnych stacji ładowania o mocy nie mniejszej niż 50 kW albo przebudowa ogólnodostępnych stacji ładowania skutkująca przyrostem jej mocy,
- budowa lub przebudowa ogólnodostępnych stacji wodoru.
Rozbudowa sieci dystrybucyjnej będzie realizowana poprzez program „Rozwój infrastruktury elektroenergetycznej na potrzeby rozwoju stacji ładowania pojazdów elektrycznych”, który jest skierowany do operatorów systemu dystrybucyjnego (OSD). Budżet tego przedsięwzięcia wynosi 1 mld zł, a dotację można pozyskać m.in. na:
- budowę, rozbudowę i modernizację linii elektroenergetycznych,
- tworzenie stacji transformatorowo-rozdzielczych.
Wnioski o dofinansowanie będą przyjmowane w wersji elektronicznej. Od 7 stycznia przyszłego roku można je składać poprzez Generator Wniosków o Dofinansowanie (GWD) NFOŚiGW, który jest dostępny na stronie internetowej.
Według danych Ministerstwa Klimatu i Środowiska, w Polsce obecnie zarejestrowanych jest ponad 32 tysiące samochodów osobowych z napędem elektrycznym, niemal 1500 elektrycznych pojazdów dostawczych i ciężarowych, ok. 12 tysięcy elektrycznych motorowerów i motocykli oraz ponad 600 autobusów.
Z raportu Głównego Urzędu Statystycznego z roku 2020 wynika, że co roku do atmosfery w naszym kraju dostaje się ponad 400 mln ton gazów cieplarnianych. Transport jest odpowiedzialny za co najmniej 30 proc. tej emisji.